Twee nieuwe fotovoltaïsche installaties bij Greiner Bio-One

laatst gewijzigd: - Terug naar overzicht

Foto: Nieuwe fotovoltaïsche installatie op de productielocatie Rainbach, © Greiner Bio-One

In het eerste kwartaal van 2023 heeft Greiner Bio-One twee nieuwe fotovoltaïsche installaties in gebruik genomen op zijn productielocaties in Opper-Oostenrijk. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap richting klimaatneutraliteit en het behalen van haar duurzaamheidsdoelstellingen.

Kremsmünster, maart 2023 – In het eerste kwartaal van 2023 heeft de fabrikant van medische hulpmiddelen Greiner Bio-One twee nieuwe fotovoltaïsche installaties in gebruik genomen op zijn productielocaties in Kremsmünster en Rainbach in Opper-Oostenrijk. Hiermee investeert het bedrijf in duurzaam opgewekte energie en zet het opnieuw een belangrijke stap in het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen.

600 nieuwe zonnepanelen produceren elektriciteit
De twee nieuw gebouwde fotovoltaïsche centrales bestaan ​​samen uit 600 zonnepanelen met een oppervlakte van circa 1.100 m². Zonnestraling wordt door zonnecellen omgezet in elektrische energie. De energie die door de twee centrales wordt geproduceerd, is gelijk aan de elektriciteitsbehoefte van ongeveer 56 vierpersoonshuishoudens.

“Als wereldwijd bedrijf vinden we het erg belangrijk dat we onze impact op het milieu en de leefomgeving zo klein mogelijk houden. Daarom streven we naar concrete doelen voor het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.”

Rainer Perneker, CEO of Greiner Bio-One International GmbH

Doelstellingen hernieuwbare elektriciteit
Greiner Bio-One richt zich op het vergroten van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het uitbreiden van het gebruik van zelfgeproduceerde energie. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2025 het aandeel zelfopgewekte elektriciteit wereldwijd te verhogen tot 1,5% van het elektriciteitsverbruik. 0,5% van de elektriciteitsbehoefte van de locatie op het hoofdkantoor in Kremsmünster en ca. 1,8% van de behoefte op de locatie Rainbach.

“We streven er voortdurend naar om het gebruik van energie voor de werking van onze infrastructuur te optimaliseren door middel van energie-efficiëntiemaatregelen en om het aandeel groene stroom verder te vergroten.”

Rainer Perneker, CEO of Greiner Bio-One International GmbH
CEO Rainer Perneker, © Greiner AG

Het bedrijf stelt ook doelen voor de inkoop van elektriciteit en streeft ernaar om zijn aandeel van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen wereldwijd te verhogen tot 80% in 2025. De Oostenrijkse en Duitse vestigingen gebruiken al 100% gecertificeerde groene stroom en produceren daarom hun producten met schone en hernieuwbare energie.

Extra fotovoltaïsche installaties op internationale locaties
Greiner Bio-One produceert sinds 2020 zijn eigen elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. De locatie in Alphen aan den Rijn (NL) heeft onlangs zijn fotovoltaïsche installatie uitgebreid en zal vanaf 2023 tot ongeveer 80% van zijn energiebehoefte produceren voor zijn kantoorpanden en magazijnen zelf. In september 2021 heeft de sterilisatiedienstverlener Mediscan op zijn locatie Kremsmünster (AT) nog een fotovoltaïsche installatie in gebruik genomen.

De door de installatie opgewekte energie dekt ongeveer een vijfde van de hoge energiebehoefte voor het sterilisatieproces. In juli 2022 is de derde installatie in Frickenhausen (DE) geplaatst. De installaties op deze drie locaties dekken het equivalent van de elektriciteitsbehoefte van ongeveer 150 vierpersoonshuishoudens. De installatie van meer fotovoltaïsche installaties is gepland op verschillende locaties in Europa en Zuid-Amerika.

Greiner Bio-One International GmbH
Greiner Bio-One specializes in the development, production and distribution of high-quality plastic laboratory products. The company is a technology partner for hospitals, laboratories, universities, research institutes, and the diagnostic, pharmaceutical and biotechnology industries. Greiner Bio-One is split into three divisions – Preanalytics, BioScience and Sterilization. As an Original Equipment Manufacturer (OEM), Greiner Bio-One provides individual solutions in the area of custom-made design developments and production processes for the life sciences and medical sectors.
In 2021, Greiner Bio-One International GmbH generated a turnover of 695 million euros and had 2,540 employees, 28 subsidiaries and numerous distribution partners in over 100 countries. Greiner Bio-One is part of Greiner AG, which is based in Kremsmünster (Austria).

INSCHRIJVEN VOOR DE NIEUWSBRIEF OF INFORMATIE AANVRAGEN
Registreer nu, dan ontvangt u op regelmatige basis de laatste informatie over Greiner Bio-One.

We redirected you to your country page. To go back to the previous page, please click the button.

You are not viewing your country page. To switch to your country, please click the button.